CARSTEN_37-scaled-aspect-ratio-16-9

Orkla Danmark leverer rekordresultat i 2024: Strategien virker

Med en omsætning på 2.524 mio. kr. og et resultat på 199 mio. kr. kan Orkla Danmark se tilbage på et godt år med fremgang i alle tre forretningsben. Strategien, som blev sat i gang i starten af året, har vist sin styrke og skabt resultater på både top- og bundlinje – i tæt samspil med kunder, butikker og leverandører.

I forhold til 2023 er omsætningen steget med 2,4% fra 2.464 mio. kr., og resultatet er vokset med 24,5% fra 160 mio. kr.

”Vi er meget tilfredse med udviklingen i 2024. Strategien virker. Vi har haft succes med at fokusere på vores kerneforretning og stærke brands, og vi oplever fremgang i både Foods, Snacks og Food Solutions. Vi har skabt resultater i et krævende marked – og det er et klart bevis på, at vores tilgang er rigtig,” siger Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.

Orkla Danmark har i 2024 tilrettelagt sin prissætning efter at være så tæt på markedet og markedsudviklingen som muligt. Målet har været at balancere hensynet til forbrugernes behov med hensynet til både detailhandlen og leverandørerne – i en tid med øget økonomisk usikkerhed og skærpet konkurrence.

Det er sket gennem en mere avanceret tilgang til prisstrategi og værdioptimering – herunder en målrettet indsats inden for kampagnemix, net revenue management og price-pack- arkitektur. På den måde har virksomheden styrket sin konkurrencekraft.

“Prissætning er følsomt og komplekst – fordi det afspejler en virkelighed, hvor råvarepriserne svinger voldsomt, detailhandlen stiller krav, og forbrugerne er påvirkede af global uro. Det kræver en grundig og tillidsfuld dialog mellem alle parter. Vi har arbejdet langsigtet og intelligent med vores prisstrategi – og haft fokus på at skabe stabilitet i et ustabilt marked. Det tætte samarbejde med både butikker og leverandører har været afgørende for, at vi lykkes,” siger Carsten Hänel.

Fokus på innovation og ansvarlighed

Easyfood, der er en del af Orkla Danmark Food Solutions har i 2024 styrket sin eksport, særligt til nærområder, og har haft stor succes med kundetilpasset design og innovation.

I snacks-kategorien fortsætter Panda og KiMs med at udvikle sin markedsføring i 2024 med Chips Battle, og i 2025 med 3. generations markedsføring, nu med fokus på musik og festlige fællesskaber.

Inden for Foods har virksomheden arbejdet med færre og stærkere kategorier. Strategien omkring pris-packs og smagsdrevet innovation har skabt en skarpere portefølje, hvor brands som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke har fastholdt deres stærke positioner.

“I alle tre forretningsben har vi gennemført vores strategi om et stramt fokus på færre kategorier og færre varenumre – så vi kan styrke indsatsen på de områder, hvor vi står stærkest. Det har samtidig gjort det muligt at reducere vores omkostninger gennem effektiviseringer og forenkle beslutningsgangene i organisationen. Dermed er vi både blevet en mere effektiv virksomhed og en bedre arbejdsplads for vores medarbejdere,” siger Carsten Hänel.

2025 kræver en stærk hånd på roret

Trods det stærke 2024 ser Orkla Danmark ind i et 2025 præget af stor usikkerhed – med toldmure, stigende råvarepriser og forbrugere, der holder igen.

“Vi ved, at 2025 kan blive krævende. Men vi har vist, at vi kan omstille os hurtigt, og vi har brugt årets første måneder på at styrke bredden i vores råvareleverandører og øge fleksibiliteten i vores produktion. Vi holder en fast hånd på roret, og holder fast i vores strategi – det er den, der giver os retning i et uforudsigeligt marked,” siger Carsten Hänel.

Orkla Danmark består af tre forretningsben: Foods, med mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, FUN Light, Scoop, Naturli’, Paulúns, Havrefras, PAMA og Risifrutti; Snacking, med mærkevarerne KiMs og Panda; og Out of Home, med mærkevarerne Easyfood og Danish Bakery samt en række condiments, særligt Bähncke.

Orkla Danmark offentliggjorde tidligere på måneden, at Simon Mosegaard Fibiger tiltræder som ny CEO den 1. august 2025, hvor han overtager efter Carsten Hänel. Efter 25 år i Orkla har Carsten valgt at fokusere sin tid på familien og andre projekter.

“Det har været et privilegium at stå i spidsen for en virksomhed med så dedikerede medarbejdere og stærke brands. Markedet er udfordrende i øjeblikket, men med sin erfaring fra både det danske marked og vores vigtigste eksportmarkeder har Simon både modet og de rette redskaber til at tage Orkla Danmark til næste niveau,” siger Carsten Hänel.