Kims1-aspect-ratio-16-9

Orkla klar med produkter udviklet af studerende

Et strategisk mål om dyb forbrugerindsigt, 250 dygtige studerende og et års tæt parløb mellem udviklingsafdeling og uddannelsesinstitutioner er ingredienserne i to nye produkter fra Orkla brandet, KiMs. Resultatet af samarbejdet er allerede på supermarkedernes hylder.

11. september 2019

Orkla, som blandt andet står bag populære fødevare- og kosttilskudsbrands, går utraditionelle veje for at leve op til målsætningen om innovation baseret på forbrugerindsigt. Som led i denne målsætning inviterede Orkla Confectionery & Snacks sidste år 250 unge studerende indenfor. Målet var at lade studerende udvikle to nye produkter lige fra smag til markedsføring.

Virksomheden selv beskriver samarbejdet som win-win, hvor de studerende opnår praktisk erfaring med studiet, og Orkla opnår forbrugerindsigt ved at overvære de overvejelser, målgruppen gør sig.

”KiMs brandet har opnået sin succes, fordi vi formår at ramme forbrugernes smagspræferencer gang på gang. Og det sker kun ved at involvere dem, som i sidste ende skal vurdere vores produkter. Det her konkrete samarbejde er der kommet to produktnyheder ud af, men vigtigst af alt har forløbet givet os en unik mulighed for at få indblik i målgruppens forbrugsmønster og de tendenser, som de agerer efter” siger Lars Hørlyck Christensen, marketingdirektør i Orkla Confectionery & Snacks.

I alt har 250 studerende fra Køge Handelsskole og University College Lillebælt deltaget i projektet, der startede sidste år. Resultatet er to nye chipsvarianter, som lander i butikkerne denne måned.

FAKTA:

Tidslinje

  • September 2018 – november 2018: 75 elever fra 2.G på Køge Handelsskole + 75 studerende fra University College Lillebælt samler indsigter og udarbejder mulige koncepter
  • November 2018: Koncepttest af A&B Analyse med 639 respondenter i alderen 15-25 år
  • Januar 2019 – maj 2019: 25 studerende inden for Fødevareteknologi fra University College Lillebælt udvikler smag og pellets til de koncepter, som klarede sig bedst i test
  • Februar 2019 – Maj 2019: De 75 studerende fra Køge Handelsskole og 75 studerende inden for markedsføringsøkonomi udarbejder kampagneoplæg og salgspræsentation
  • Maj 2019 – Juli 2019: Produkterne og kampagnen færdiggøres hos Orkla Confectionery & Snacks
  • September 2019: Sour Power Bomber og Fest Mix lanceres i butikkerne fra uge 36