d044ab5c-4e66-43b9-8191-158d59404db3-w_960-aspect-ratio-16-9

Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat

Odense Marcipan Group – kendt og anerkendt for marcipan og andre ingredienser gennem mere end et århundrede – præsenterer nyt regnskab, som viser, at det i 2021 lykkedes igen at skabe vækst, udnytte synergimuligheder og effektivisere.

4. juli 2022

Orkla-selskabet Odense Marcipan Group står igen stærkt i det nye 2021-regnskab efter et 2020, hvor kunderne i primært foodservice og bagerierne var mærket af Covid-19.

Nettoomsætningen runder 534 mio. kr. i 2021-regnskabet mod 476 mio. kr. i 2020. Årets resultat blev 51 mio. kr. mod 20 mio. kr. året før.

”Vi er tilfredse med resultatet for 2021, som afspejler vækst på alle segmenter og udbytte af effektiviseringer som resultat af investeringer i kontinuerlige forbedringer på vores fabrikker. Desuden ser vi synergi og positiv effekt for hele året med hensyn til den svenske kageproducent Frödinge, som vi kun nåede at eje i to måneder i 2020,” fortæller Niels S. Søgaard CEO, Odense Marcipan A/S.

Desuden blev datterselskaberne Bæchs Conditori og Igos fusioneret ind i Odense Marcipan pr. 1. januar 2021.

Førende på verdensmarkedet
Odense Marcipan Group er verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Firmaet er repræsenteret på alle markeder, hvor marcipan anvendes, og ODENSE er det største mærke i de skandinaviske lande. ODENSE-produkterne sælges til bagerier, food service, industri og dagligvaremarkedet, og produkterne bliver i stort omfang anvendt i nydelsesmiddelindustrien af mange førende kage -og konfektureproducenter.

Odense Marcipan Group består desuden af Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger inden for kager og desserter, og Igos, som producerer marmelader og frugtfyld.  I 2020 overtog Odense Marcipan Group den svenske kageproducent Frödinge fra et søsterselskab i Sverige. Målet var at styrke positionen inden for frosne kager og desserter i Skandinavien.

Forsigtige positive forventninger
Forventningerne til 2022 er positive, men også præget af usikkerhed på grund af stigende råvare-, transport- og energipriser.

Niels S. Søgaard siger: ”I vores sammensætning af forretningen står vi stærkt i dag. Vi har et unikt match af virksomheder, der supplerer hinanden på bedste vis. Vi er med alle steder, når det handler om kager, desserter og konfekture – både i det professionelle set-up og i det private køkken. Og passionen er vokset for at bage kager og friskt brød. Mange vinde blæser altså den rigtige vej, men desværre ved hverken vi eller andre fødevareproducenter, hvor hård modvinden bliver i den sidste halvdel af 2022 i form af stadig stigende priser og omkostninger. Derfor har jeg kun forsigtige positive forventninger til 2022.”