Sund chips- og snackforretning trods udfordrende år

2020 regnskabet for Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed er netop offentliggjort. Tallene viser en fortsat sund forretning, trods en nedgang i omsætningen.

May 6, 2021

Kims factory stills

Orkla Danmark aflægger 2020 regnskab for sin Confectionery & Snacks enhed. Ligesom for mange andre virksomheder blev 2020 et udfordrende år for snackvirksomheden, hvor omsætningen samlet set faldt fra 753 mio. kr. i 2019 til 683 mio. kr. i 2020. Resultatet blev 106 mio. kr., hvilket er en nedgang fra 121 mio. kr. i 2019. Tilbagegangen skyldes delvist en Corona-udfordret eksportforretning og delvist en reduceret distribution af udvalgte dele af sortimentet på det danske marked.

Til trods for udfordringerne i 2020 kan man glæde sig over KiMs-brandets fortsatte stærke position hos de danske forbrugere. KiMs er netop blevet kåret som det stærkeste brand i dansk dagligvarehandel. Det viser den seneste måling fra AIM Create.

”Det er aldrig rart at gå tilbage i omsætning og resultat, og denne udvikling skal vi have vendt hurtigst muligt. Derfor er det også godt at få bekræftet, at KiMs-brandet er og bliver et af Danmark mest populære brands, som mange forbrugere holder af og trofast vælger. Loyaliteten over for produkterne skyldes en mangeårig målrettet markedsføringsindsats og ikke mindst en tæt dialog med forbrugerne omkring innovation og produktudvikling”, siger Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.

Positive forventninger til 2021
Forventningerne til 2021 er positive, og selskabet forventer vækst på trods af den fortsatte usikkerhed omkring Corona-situationen.

”Vi forventer, at vi styrker vores position både inden for vores snackforretning og konfekturesortiment, som blandt andet indeholder Smash og Panda lakrids. Vi forventer desuden at kunne høste de første fordele af sammenlægningen med Orkla Foods forretningen, som vi netop er ved at gennemføre,” fortæller Carsten Hänel.

Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed markedsfører chips og snacks under brandet KiMs. Selskabet markedsfører også chokolade under brandet Odense samt lakrids under brandet Panda. I marts 2021 blev to af Orklas forretninger i Danmark, Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark, lagt sammen til én samlet organisation med to separate enheder.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk

 

Om Orkla i Danmark
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.

Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2020 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 35 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere. Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,5 milliarder DKK i 2020, hvoraf de nu sammenlagte virksomheder stod for lidt under 2 milliarder DKK.

Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.800 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.  Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havrefras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien.

Kontakter

Nilüfer Sahin
Nilüfer Sahin

Kommunikationsdirektør

+45 2682 2297

nilufer.sahin@orkla.dk