Credin i gang med stor transformation

Efter flere år i træk med røde tal på bundlinjen vender Orkla selskabet Credin med nyansat CEO i spidsen den negative tendens. Producenten af bageriingredienser til B2B markedet forbedrer ikke alene alle nøgletal, men starter modernisering af forretningen med fokus på bæredygtighed og produktudvikling.

September 14, 2020

Credin

Uden for Juelsminde, i de flotte naturomgivelser ligger den jyske Orkla virksomhed Credin, som producerer ingredienser til bagerier. Med 90 år på bagen har Credin gennem tiderne været og er stadig en stærk og foretrukken leverandør af blandt andet kage- og brødblandinger til bageri- og fødevareindustrien i både ind- og udland. Alligevel har selskabet haft svært ved at skabe sorte tal på bundlinjen igennem nogle år.

Ny CEO og øget omkostningsfokus vender tendensen

Med ansættelsen af Søren Elkjær Vang medio 2017 først i rollen Kommerciel Direktør (CCO) og siden august 2019 som CEO, er det lykkedes virksomheden at vende den negative tendens. Hele virksomhedens værdikæde fra produktion til salg er blevet analyseret dybdegående og konklusionen var klar.

”Credin har som virksomhed alle ingredienser til at lykkes; en dygtig ledergruppe og dedikerede medarbejdere, et agilt produktionsapparat og ikke mindst en stærk portefølje af efterspurgte bageriløsninger.” siger CEO, Søren Elkjær Vang og fortsætter: ”Jeg har som ny leder haft fokus på at skære unødvendige omkostninger væk, øge salget og fokusere organisationen omkring kerneopgaver.”

Arbejdet med den jyske ingrediensvirksomhed har kastet fornuftige resultater af sig. Omsætningen har løftet sig fra 166 mio. DKK i 2018 til 188 mio. DKK i 2019. De nye tiltag betyder også, at virksomheden viser større fremgang i resultaterne med en forbedring af resultat fra minus 11 mio. DKK i 2018 til et rundt nul i 2019.

Overskud til at modernisere virksomheden

Med effektiviseringen af virksomheden har Credin også fået fornyet overskud til at begynde rejsen med at integrere bæredygtighedstiltag i tæt samarbejde med kunderne og med support fra moderkoncernen, Orkla.

”Selvom vi er en B2B virksomhed med 90 års erfaring, skal vi være agile og sikre, at vores virksomhed bidrager med løsninger til nutidens og fremtidens klimaudfordringer. Et eksempel er ændringen af vores emballage i produktionen, hvor nu godt 25% af vores produkter pakkes i emballager, som kan sorteres og genanvendes, ” siger Søren Elkjær Vang. Søren henviser desuden til et CO2 neutralt energiforbrug i produktionen, som kører på halmfyr samt strøm fra vindmøller.

Som led i moderniseringen af forretningen har Credin nu øget fokus på Gluten- og Laktosefri produkter såvel som veganske løsninger, som er blevet to nøgleord i produktudviklingen.

”Vi har investeret betydeligt i produktionsudstyr og processer til håndtering og styring af allergener i produkterne for at imødekomme kundernes krav, og fordi vi ser en stigende tendens inden for dette område”, siger Søren Elkjær Vang.

Ligesom andre Orkla selskaber i Danmark bidrager Credin også til at øge udbuddet af veganske produkter og løsninger i markedet. Credins nyudviklede veganske kageløsninger – som også kan fås i glutenfri udgave – møder stor interesse hos kunderne og er derfor et område, Credin vil satse endnu mere på.

Corona-krisen kan påvirke forventninger til 2020

Credins CEO forventer et dyk i 2020-omsætningen i forhold til 2019. Dog er det stadig usikkert, hvordan Corona-krisen vil påvirke virksomhedens finansielle resultater for 2020.

Indtil videre har krisen medført en brat nedgang i salget i Q2 på grund af nedlukninger i samfundet. Det gælder ikke bare for kunderne i Danmark men også på flere af Credins eksportmarkeder. Og selvom salget er begyndt at tage fart igen, er der et godt stykke op til niveauet fra før Corona epidemiens start. Men Credin ser positivt på fremtiden og står også foran nye rekrutteringer til at imødekomme nye behov.

Kontakter

Nilüfer Sahin
Nilüfer Sahin

Kommunikationsdirektør

+45 2682 2297

nilufer.sahin@orkla.dk