Hvem vi er

Vi er en førende leverandør af mærkevarer til dagligvarehandlen, storkøkkener, faghandlen, apoteker og bagerimarkedet. Norden, Baltikum og udvalgte lande i Centraleuropa er vores hovedmarkeder. Derudover har vi en stærk position inden for udvalgte produktgrupper i Indien. Vores mærkevarevirksomhed består af forretningsområderne Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Care og Orkla Food Ingredients.

Vores forretningsmodel

Vi har en unik forretningsmodel, som differentierer os fra andre multinationale virksomheder. Vi skal i højere grad udnytte de fordele, der ligger i at være en stor koncern, samtidig med at vi skal varetage og opretholde vores lokale tilstedeværelse og unikke kunde- og forbrugerindsigt. Det giver os en klar strategisk fordel. Vi udvikler lokale mærkevarer tilpasset lokale præferencer.

Orkla-kompasset

Vores vision er at være ”Din ven hver dag”. Visionen understøttes af værdierne ”modig”, ”troværdig” og ”inspirerende”. Orklas idégrundlag er at gøre hver dag bedre med lokale, bæredygtige mærkevarer, som skaber glæde.

Bæredygtighed

Bæredygtighed står højt på agendaen hos Orkla. Vi ønsker at tage vores del af ansvaret og bidrage til at løse de globale udfordringer med hensyn til sundhed og bæredygtighed. Det gør vi blandt andet ved at udvikle sundere madvarer, reducere madspild og lancere nye produkter, som repræsenterer gode miljøvalg i hverdagen. Vi har i flere år engageret os i at passe på regnskoven, og vi arbejder målrettet på at undgå, at de råvarer, vi bruger i Orklas produkter, bidrager til afskovning.
I vores bæredygtighedsstrategi har vi sat tydelige mål for vores arbejde hen imod 2025, og vi har fremhævet fire hovedområder, hvor Orklas indsats vil være vigtig både for samfundet og for vores langsigtede værdiskabelse. Bæredygtig vækst er den nye norm for erhvervslivet. Som en stor nordisk virksomhed har vi hos Orkla et ansvar for at føre an i vores branche. I godt selskab med Global Compact initiativer i hele verden satte vi i 2015 FN’s nye globale mål for bæredygtig udvikling på agendaen. Vores koncernchef Peter A. Ruzicka har personligt underskrevet en forpligtelse omkring FN’s bæredygtighedsmål.

Vores hovedområder inden for bæredygtighed er:

  • Ernæring og sundhed
  • Fødevaresikkerhed
  • Ansvarlige indkøb
  • Miljø