I Orkla er der mange veje at gå

Hvad har en salgsdirektør, en produktgruppechef og en direktør for Supply Chain i tre forskellige dele af Orkla til fælles? De har alle benyttet sig af Orklas program for intern mobilitet.

Arbejder man hårdt, kan det åbne nye døre

Da den nuværende salgsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Jonny Mattsson, begyndte hos Orkla, var det som produktchef for chokolade i Nidar i 2005. To år senere blev han opfordret til at søge stillingen som kædesalgschef (KAM) i samme virksomhed.
– Jeg havde været med til mange kundemøder i forbindelse med en stor chokoladelancering, og daværende salgsdirektør og administrerende direktør i Nidar mente, at jeg ville egne mig som KAM, siger han.

Derfor skiftede han afdeling og startede sin karriere inden for salg. Nogle år senere hørte han, at Göteborgs Kex havde brug for en ny salgsansvarlig. Han søgte, fik jobbet og flyttede hjem til Sverige. I 2014 blev han vikarierende salgsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Sverige, og blev opfordret til at søge jobbet efter et par måneder. Efter en række interview og tests hos et eksternt rekrutteringsbureau fik han tilbudt den stilling, han har i dag.
– At arbejde hos Orkla har givet mig mange muligheder. Selv om intern mobilitet er vigtig, er der ingen garanti for at få et job. Kompetence er alfa og omega, men hvis man arbejder hårdt, kan nye døre åbne sig, fortæller han.

De interne karrieremuligheder er et absolut plus

Også Group Brand Manager i Orkla Health, Cecilie Woldseth, har benyttet sig af Orklas interne rekrutteringsprogram:
– Jeg begyndte i marketingafdelingen i Orkla Foods Norge i august 2014. På et møde for Young Professionals hos Orkla hørte jeg om intern mobilitet. Jeg har tidligere studeret og arbejdet i udlandet og havde lyst til en international stilling. Desuden er jeg interesseret i helse, sundhed og træning, og Orkla Health var en interessant mulighed. Da der blev opslået en spændende stilling der, søgte jeg, blev indkaldt til interview og fik jobbet, fortæller hun.
– Selv om jeg har skiftet job internt i Orkla, er der en del forskelle, som byder på nye udfordringer. I Orkla Foods Norge arbejdede jeg med det norske marked tæt sammen med salg. I Orkla Health arbejder jeg mere overordnet med markeder i Norden, Baltikum og Polen, fortæller hun.
– De interne karrieremuligheder er et absolut plus ved at arbejde hos Orkla. Det var også noget, jeg tænkte på, da jeg søgte job hos Orkla i første omgang. Jeg ville gerne arbejde i en koncern, hvor der var udviklingsmuligheder. Og i Orkla er der mange veje at gå, fastslår hun.

Pendler hver uge mellem flere Orkla-lokationer

For Tonny Guldborg begyndte Orkla-historien, da han startede som fabrikschef på Pastella-fabrikken i Jylland i 2010. Der laver de frisk pasta, og dengang havde de et nyt fabriksanlæg, der skulle optimeres.
– Halvandet år senere blev jeg kontaktet om stillingen som Supply Chain Direktør for Orkla Foods Danmark. Jobbet var i samme organisation, men omfattede to og senere fire fabrikker, og jeg blev en del af ledergruppen i Orkla Foods Danmark. Efter tre år der blev jeg spurgt, om jeg ville være interesseret i en nyoprettet funktion i Orkla ASA som ansvarlig for Operations, fortæller han.
I dag pendler Tonny hver uge mellem forskellige lokationer i Orkla.
– Halvdelen af tiden er jeg på Skøyen, og resten af tiden på vores lokationer i Skandinavien og Baltikum. Samtidig forsøger jeg at have en arbejdsdag hjemme i Danmark hver uge. Jeg er meget tilfreds med, at Orkla tilbyder stor fleksibilitet og mulighed for at få logistikken til at fungere i hverdagen. Orkla dækker et stort geografisk område, og derfor har vi brug for fleksible løsninger til de ansatte, siger Tonny.